tisdag 7 februari 2012

Bloggar

Den stora grejen med bloggar, och som antagligen gjort dem så populära, är möjligheten till tvåvägskommunikation (Siemens, George). När det inte bara handlar om att skriva för sig själv, när dina kompisar, släktingar eller till och med helt okända människor kan kommentera dina inlägg, så skapas en speciell sorts motivation. Vår traditionella läskultur har förändrats till en skriv- och läskultur.. Från att vara bara mottagare av information kan vem som helst både vara producent och mottagare. En del använder till och med enbart bloggar och sociala medier för att läsa nyheter, och tidningarna citerar i sin tur från personliga bloggar. (Unga nätkulturer)

En del kanske blir alltför personliga i sina bloggar och tänker inte på vilka konsekvenser det kan få. Att lämna ut lite uppgifter här och där om sig själv kan ge en illasinnad person möjlighet att utnyttja det. (Ungas integritet på nätet) Dessutom går det kanske aldrig att få bort texter eller bilder som en gång publicerats på internet och det går inte att kontrollera var de finns eller hur de används (Unga nätkulturer)

Jag har testat att blogga förut och hade nog gjort det konstant om jag bara känt att jag hade tid. När jag väl skriver något på internet vill jag formulera det väl och känna att jag står bakom texten till hundra procent. Att nu "bli tvingad" i den här kursen att blogga om sånt som jag tycker är intressant och dessutom till stor del arbetar med är ett perfekt tillfälle att komma igång mer med bloggandet. Jag tror att jag kommer att fortsätta av bara farten, och med några "följare" som kommer med kommentarer så är det nog givet att jag inte ger upp i första taget.

Inga kommentarer: