måndag 20 februari 2012

Dela och lagra bilder på Internet

Flickr är en tjänst som låter dig ladda upp, organisera och dela med dig av bilder och videofiler. Personligen tycker jag att den känns ganska rörig och svårnavigerad. Dessutom är den på engelska, vilket ställer till problem om den ska användas av yngre elever i skolan.

Precis som med många andra tjänster där man kan dela dokument och filer så passar Flickr en del, men inte andra. Om du är en Flickr-entusiast och lägger upp alla dina bilder där, och har vänner och andra kontakter att dela med, så gör du den till en del av ditt digitala liv. Andra nöjer sig kanske med att dela med sig av bilder på Facebook.

Jag har testat att lägga upp några bilder som kan vara bra att ha tillgång till i mitt arbete. Fördelen är att det går att gruppera och tagga bilderna så att det lätt går att hitta om jag laddar upp mycket material. Innan har jag organiserat bilderna i mappar i molntjänsten Dropbox och ibland Evernote.

Eftersom jag använder gratisversionen av alla tjänsterna så är det alltid begränsningar i hur mycket som går att ladda upp. Jag har själv aldrig nått upp till gränsen, men jag kan tänka mig att en flitig användare antingen behöver mer utrymme, eller tvingas sprida ut sina digitala filer över flera tjänster. Hur gör du för att hålla koll på var alla dina filer finns?

Inga kommentarer: